Vierailijat

lauantai 22. maaliskuuta 2014

Kuinka 90 Hondan pikkuvian korjaaminen muuttui "Logistic disasteriksi"

Nämä jutut olen kirjoittanut joskus vuosia sitten Ecuadorissa ollessani, laitan ne tänne sellaisina kuin olen ne aikanaan kokenut. Ehkä siitä saa paremmin käsityksen sen hetkisistä fiiliksistä, Yritän muokata tekstistä kirjoitusvirheet pois sekä lisätä puutuvat ä ja ö pilkut, joita ei siellä ole käytössä.

17.8.2004 Ecuador

HETI suomesta saavuttuamme kun aloimme valmistautua töihin, mutta meiltä hajosi toisesta 90 Honda perämoottorista alapäänlaakeri. No olihan se pitänyt pientä meteliä ihan viimeiset päivät ennen suomeen lähtöä huhtikuussa. Sitä sitten alettiin korjailemaan, aluksi ei vaikuttanut kovin isolta jutulta. Minä ehdotin että mitäs jos minä olisin yhteydessä suomeen ja hoidettaisiin homma sitä kautta. Suomen Brandt Oy stä on nimittäin vaan hyviä kokemuksia,lisäksi luulen että minulla on hyvät suhteetkin sinne. Mutta ei....
Meille sitten käsiä heilutellen selitettiin, etteihän meidän kannata olla yhteydessä toiselle puolelle maailmaa yhden rikkoutuneen laakerin takia. 
Rikkinäinen laakeri, lopulta veneeseen vaihdettiin koko peräosa
Meidän pomot sanoi, että homma hoidetaan Miamin kautta koska heillä on tuttuja siellä ja sieltä saa mitä vaan ja tosi nopeesti tänne Ecuadoriin. Homma on hoidettu parissa päivässä. Noh , eihän siinä mitään mutinoita kaivata, pomon sana on laki ja sillä selvä. Toimitin pomoille sekä soittamalla että emaililla ja varmuudeksi vielä paperin palalla sarjanumeron moottorista. Jotka uskomatotna mutta totta he tietysti onnistuivat hukkaamaan, koska jo reilun viikon kuluttua sitä alettiin uudestaan soittamalla tiedustella ihan Miamista asti. Lopputuloksena saimme osat jo kahden ja puolen viikon kuluttua. Tosin väärät osat.  Selvisi että minä olin kuulemma antanut väärät tiedot sekä vuosimallit, lisäksi sain kuulla että asia ei pomoja hämmästytä, koska olenhan minä vähän epäjärjestyksellinenkin. Asia jota en viitsinyt kommentoida, sehän on totta, mutta vitutti silti. Alettiin olla sellaisessa mielentilassa jotta päätettiin että nyt nukutaan yksi yö ja seuraavana päivänä mietitään mitä tehdään. Heti seuraavana aamuna pomo oli saanut loistoidean ja ajatellut että mitäs jos minä olisinkin yhteydessä Suomeen ja yritettäisiin sitä kautta saada puuttuvat osat, koska nyt oli myös selvinnyt että näitä kyseisiä osia ei Miamista saa?!! Heille Japanista toimitetaan vain Miamin erikoismalleja, Euroopassa on ilmeisesti jotkut halvemmat talonpoikais mallit?? Silloin ehdotin että jos nyt vaikka minä menisin henkilökohtaisesti niitä hakemaan, olisin matkalla 3-4 päivää ja silloin ei tulisi mitään ongelmia. Mutta pomot päättivät että asia hoidetaan DHL:n kautta ja silloin siihen menee vain pari päivää ja saamme osat hetimiten. Ja näin sitten edettiin tässäkin asiassa.
Venekalustomme. Ribtec 730 ja 2 90hp Honda. Vetoautona Jeep Grand Cherokee. Jonka noudimme Quitosta, joka on 3km korkeudessa. 

Olin yhteydessä Brandtiin ja asia otettiin hoitoon. Mutta tietysti toinen pomo sanoi hoitavansa toimitus osoitteet ja muut toimitukseen liittyvän logistiikan. Hän sanoi soittavansa suoraan Brandt Oy.lle ja antavansa toimitus ohjeet ja silleen. Osat lähti suomesta hienosti ja parissa päivässä ne tosiaan meni suoraan Antwerppeniin, mutta jotain meni taas munilleen. Paketti oli nyt melkein 3 viikkoa Antwerppenissä, pitemmälle se ei sitten mennytkään. Lopputuloksena paketti piti lähettää takaisin Suomeen josta se lähetettiin Ruotsiin ja josta toinen pomoista meni sen sitten noutamaan.  Eli tähän kaikkeen tärvääntyi vain puolitoista kuukautta. Loppujen lopuksi asia hoidettiin henkilökohtaisella noudolla. Lisäksi DHL lasku olisi ollut 1.600 euroa, kun taasen lentolippu olisi maksanut turistiluokassa halvimmillaan tuhannen dollaria.

Meidän pomot ovat tosi hyviä tyyppejä, mutta välillä innostuttuaan auttamaan tuntui kuin helvetti olisi irti. Rahaa alkoi palaa ja aikaa kulua. Ollaanhan toki jo totuttu moneen tämänkin tapaiseen vastoinkäymiseen.

Rape

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti