COTOPAX Maailman korkein aktiivinen tulivuori 2005
Koska täällä Salinaksessa (Ecuador) alkoi taas niin sanottu ”Aguaje”
aika, päätimme lähteä retkelle koko porukalla. Tämä Aquaje tarkoittaa 2 kertaa
kuussa tapahtuvaa voimakkaampaa vuorovettä, mikä saa aikaan 3-4 päivän
aikana voimakkaampia pyörteitä sekä nostattaa väliillä arvaamattoman voimakkaita aaltoja. Näin ollen
silloin merellä on aina hankalampaa tehdä töitä, joten olimme sopineet että
näinä aikoina emme mene merelle vaan pidämme pitemmän vapaan. Nyt suunnittelimme
matkaavamme Cotopaxille, joka on maailman korkeimmalle aktiiviselle tulivuorelle. Tuleva vaimoni Giselle, Kalle ja minä päätimme
lentää heti torstaina Quitoon, jossa vietimme ensimmäisen yön. Quito on noin
3000m korkeudella sijaitseva Ecuadorin pääkaupunki. Tuossa korkeudessa huomaa
että pelkkä hengittäminen ei ole enää ihan sama asia kuin merenpinnan tasalla.
Voi tuntea näitä korkean paikan oireita ja hengästymistä ihan pienistäkin
asioista, kuten kengän nauhojen sitomisesta. Noihin korkean paikan oireisiin kuuluu lisäksi pientä päänsärkyä, pientä pahoin vointia, ruokahaluttomuutta, väsymystä, veren
vuotoa nenästä ja yöllä unettomuutta. Mutta niihin tottuu parissa päivässä.
Koska Tommi tyttöystävänsä kanssa päätti viime hetkellä
tulla vasta seuraavana päivänä, päätimme perjantaina lähteä yhden päivän
retkelle mikrosademetsä Mindoon (Mindo Ecuador). Mindo sijaitsee Quitosta parin tunnin automatkan päässä, puoliksi vuoristossa. Paikka
oli vuorten rinteissä olevassa laaksossa, jossa ilman kosteusprosentti oli ihan
omaa luokkaansa. Siellä matkustimme sellaisella köysiradalla, jonka nähdessään
suomalaiset työturvallisuus tarkastajat olisivat saaneet jonkun sortin
kohtauksen. Toisaalta siitä oli hyvät näköalat ihan joka suuntaan! Siinä ilman
halki lentäessämme tarkkailimme jalkojen välistä vilisevää viidakkoa jonka poikki meni jokikin.
Köysiradan koneenkäyttäjä, Fordi autosta otettu moottori ja vaihdelaatikko muutettu köysiradan moottorikisi, ihan toimiva peli |
Sen jälkeen kävelimme sen köysiradan alapuolella
pujottelevaa polkua pitkin kohti muutamaa pientä putousta. Vaikka matkaa
niille ei ollut kuin muutama hassu kilometri, meni aikaa tuota kapeaa polkua
pitkin taivaltamiseen pari tuntia. Tuolta polulta ei voinut nähdä köysirataa,
mutta ääni kuului selkeästi. Eli oli se viidakko aika tiheätä. Polku oli
siten kapea, ettei siinä voinut kävellä rinnakkain. Ja jos joku tuli vastaan
oli toisen pysähdyttävä sekä siirtyä niin sivuun kuin voi. Lisäksi polku kulki
jonkun sortin vuoren rinnettä niin että toisella kädellä pystyi välillä
ottamaan tukea rinteestä ja siitä metrin päästä oltiin jo viisikymmentä metriä
alempana tai enemmän. Ja eihän siinä ollut mitään aitaankaan edessä. Tuumailimme Kallen
kanssa että tässä olisi hyvä paikka tehdä vauhdittoman pituushypyn ennätyksiä.
Normaalin kahden metrin sijasta saisi helposti viidenkymmenen metrin loikkia.
Se tosin edellyttäisi että mittaus myös alaspäin hyväksytään. Mindon retki oli
elämyksellinen, sanoi Kalle.
Kapea polku vuoren rinteellä. Valitettavasti kuva ei kerro koko totuutta |
Aamulla aikaisin auto odotti taas meitä sovitusti
kuljettajan ja oppaan kanssa hotellimme ulkopuolella. Kirjauduimme ulos
hotellista, tarkoitus ei ollut palata sinne enään.
Saavuimme luonnonpuiston alueelle, mutta jostain syystä
meitä ei päästetty läpi. Meille selvitettiin, että paikka jonne maksoimme
retken. Ei ollut maksanut viranomaisille retkien järjestämiseen tarvittavaa
vuosimaksulisenssiä, joten meillä ei ollut pääsyä vuorelle. Ja täällä kaikki pitää maksaa etukäteen, niin
ollen saimme huomata että taas suomipoikaa oli ”kusautettu”. Onneksi oppaamme
oli jonkin verran kunniallinen ja olihan hän hankalassa välikädessä, lisäksi istuimme hänen autossaan. Hän sanoi tietävänsä jonkun toisen reitin
alueelle ja lupasi yrittää sitä kautta. Eli ajoimme reilut kaksi tuntia jostain
aidanraosta ilmestyneestä kinttupolkua pitkin Cotopaxin juurelle. Tämä kuitenkin
kannatti, sillä hetken kuluttua olimme vuoren sillä rinteellä josta on helpompi
nousta kävelemällä aina viiteen kilometriin. Jätimme auton noin vähän yli neljän
kilometrin korkeuteen ja loppumatka olisi tehtävä jalan.
Oikealla kyltti jossa varoitetaan lumivyöryistä |
Lisää kuvateksti |
Kun nousimme autosta, tuntui oudolta katsella alaspäin
siellä leijuvia pilviä, sekä pilvien raoista oli mahdollista nähdä
villihevoslauma laiduntamassa. Kalle huomautti, että kyllä nyt huomaa olevansa
normaalia korkeammalla, kun pelkkä kengän nauhojen sitominen panee haukkomaan
henkeä. Aloimme taivaltaa ylöspäin. Nousu oli todella jyrkkä. Matka meni
suunnilleen niin että kymmenen metriä tauko ja puuskutusta, kun hengitys oli
taas tasaantunut seuraavat kymmenen askelta tai metriä. Näin matkaa jatkettiin
seuraava tunti. Jonka jälkeen saavuimme 4.850 metrin korkeudella olevaan
levähdys paikkaan. Sinne oli myös rakennettu joku talo, josta saattoi ostaa
teetä tai kahvia. Sai siellä myös yöpyä, jos tilaa riitti.
Tässä vaiheessa oppaamme halusi tarjota meille teetä
kyseisessä Cotopaxin Guesthousessa. Hänellä oli varmaan mielessä pitää
sukellustermein pienet ”dekot” eli dekompressio pysähdys ennen pintaan nousua.
Tällä reissulla opin että dekotkin voi tehdä jo menomatkalla. Sitten otimme eväät
esiin joka koostui muunmuassa ¾ litran Kapteeni Morgania, muuta ei meidän
eväisiin oikeastaan kuulunutkaan. Kaadoimme jokaiseen tee kuppiin ”pienet” ja
pullo takaisin kassiin piiloon ettei muut tule pummaamaan. Olisittepa nähneet
oppaamme ilmeen kun se maistoi teetä. Se ponkaisi heti seisomaan ja lähti tiukkailme kasvoillaan valittamaan teenmyyjille, että mitäs paskaa tämä on. Onnistuimme pysäyttämään hänet ja selitettiin
mitä tuli tehtyä. Noh, sitten kun oli kunnolla levätty ja vedetty tätä
dopingia, niin matka jatkui. Emme päässeet kuin muutaman sata metriä ylemmäs
kun alkoi aika armoton lumipyry ja näkyväisyys meni suunnilleen nollaan. Opas
kävi tarkastamassa vähän väliä kielen väriä, josko se olisi muuttunut
siniseksi. Sellaista tuuria hänellä ei kuitenkaan ollut. Jos kieli muuttuu
siniseksi, on se merkki siitä että ruumis ei saa tarpeeksi happea ja normaalin
sukeltajataudin sijasta täällä saakin vuoristotaudin. Silloin pitäisi kait välittömästi palata takaisin alas.
Tommilla oli täällä vuoren rinteellä suuria vaikeuksia saada
sytkärinsä toimimaan, piti saada tupakki syttymään, itse asiassa ei se syttynyt.
Eipä ne tavalliset kaasusytkärit oikein tuntunut vuoristossa toimivan. Nyt kun
vastoinkäymisiä alkoi tulla näinkin paljon, päätimme kääntyä takaisin. Sitä
ennen täytin kuitenkin taskuni Cotopaxista rinteellä löytämistäni vulkaanisilla kivillä,
ajattelin että ovat hyviä saunakiviä, tai jotain. Oppaan mukaan oltiin päästy jonnekin
arviolta 5200m korkeuteen, eli ei paljon mitään. Paluumatkalla aloitimme tosissaan
sen Morgan pullon tyhjentämisen. Tommikin onnistui pummaamaan joltain
vastaantulijalta tulta tupakkiinsa. Opittiin siis uusia selviytymistaitoja,
kaasusytkärit toimii huonosti vuoristossa, mutta tulitikut huonosti ainoastaan
kastuessa. Autoonkaan ei tarvinnut täyden pullon kanssa palata, joten sen
suhteen selviytyminen jatkuu ainakin huomiselle. Ilmeisesti vuoristoilman
vaikutuksesta meillä oli todella hauskaa. Ensimmäinen täydennys Whiskypullo löydettiin vasta toisesta vastaan tulleesta talosta. Edelleen oltiin vähän
alle 4km korkeudessa. Oppaamme alkoi pitää meistä siinä määrin, että he
tarjoutuivat ajamaan meidät suoraan takaisin Salinakseen 100 dollarin bensa
korvauksella. Hetken mietittiin asiaa ja laskesteltiin pelkästään lentoliput Quitosta Guayaquiliin olisi pelkästään 50Usd per
nuppi + muut matkaan tarvittavat majoitukset ja taxit. Nopean laskutoimituksen
jälkeen päädyimme tarjoamaan heille vähän enemmän. Auto oli mukava ja tilava,
sekä kuskit tiesivät parhaat ruokapaikat ja baarit. Kotiimme Salinakseen oli
sieltä vuoren juurelta noin 600km matka, pääosin aika mutkasta ja kuoppaista
tietä. Oppaalla oli toki kuski mukana, me muut pidettiin tunnelmaa
yllä, johon kuului myös oppaan haastattelu ja kokemuksien vaihtaminen. Hänellä
oli paljon mielenkiintoisia tarinoita turisteista.
Jokaisella noilla vuorella on kuollut useita kiipeilijöitä,
ja noille alaleireille on kannettu kasoittain hautakiviä nimineen ja päivineen,
viimeinen Cotopaxin hautakivi oli varustettu kukkasilla ja insinööri oli
menehtynyt viime joulukuussa, siis 2 kk aikaisemmin. Iso osa näistä ruumiista
makaa edelleen vuorilla, sen takia tänne vuorten juurelle kannetaan noita
hautakiviä.
Näitä hautakiviä oli noilla vuorten juurilla kymmeniä ehä satoja |
Sieltä löytyi kyllä muiden pohjoismaalaisten nimiä, mutta
yhtään suomalaista nimeä emme löytäneet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti